På Norra Vallgatan i Malmö ligger ett imponerande och vackert hus som ritats av arkitekterna Alfred Arwidius och Fredrik Sundbärg under tidigt 1900-tal.
Byggnaden stod färdig 1904. Byggherre var Brand och Lifförsäkringsbolaget aktiebolaget Skåne - det var försäkringsbolag och banker som byggde de pampigaste palatsen under denna period. Byggnaden förvaltas idag av Fastighets AB Trianon. Trapphallen som finns innanför de stora portarna är rikt utsmyckad med målningar i fyra rundbågar infattade mellan knippen av kalkstenspilastrar. Målningarna är utförda på puts med en spackelgrund som bemålats med oljefärg på guldbotten. För att ge intryck av mosaik har ytan slutligen målats med mörka linjer för att imitiera mosaikstycken. Symboler för byggheren finns invävt i det dekorativa måleriet och Malmös stadsvapen, gripen, som är Sveriges äldsta och gavs till staden av Erik av Pommern finns med centralt i två av målningarna. Det välvda taket i entrén är målat i brutet vitt med skira stänglar och blommor, även dessa i olja.
Målningskiktet i bågarna släpper från spackelgrunden lokalt och omfattande partier har förlorats och fler riskerar att falla av. Spackelgrund på puts ställer ofta till problem eftersom oljan i spackelgrunden med tiden dras in i putsen och förlorar sin elasticitet. Ytskiktet där oljefärgen oxiderat och hårdnat kan lokalt förlora sin vidhäftning mot underlaget. Till vänster syns det resta måleriskiktet som i stora flagor släppt från spackelgrunden. Här syns även tydligt mosaik- måleriet som målats på målningarna!
Under december 2011 och januari 2012 konserveras och restaureras målningarna. Alla ytor rengörs och färgskiktet fästs med det akrylbaserade adhesivet Lascaux Adhesive Medium som penslas på och flagorna läggs ned med hjälp av värmespatel. För att ge målningarna ett enhetligt intryck kommer skadorna att retuscheras för att smälta in i omgivande områden och återge entrén sitt ståtliga utseende.
Utöver konservering av målningarna kommer även kalkstensdetaljerna i hallen som är hårt smutsade efter mer än ett sekels intensiv trafik strax utanför portarna att rengöras. Provytor med Arte Mundit har visat att denna typ av rengöring ger god effekt.
På artikelns bild ser man Hanna Eriksson fäster ner det flagnande färgskiktet med värmespatel.
Efter konserveringsarbetet som utförts i Finja kyrka perioden August 2020- augusti 2021 har en digitalretuschering utförts i samarbete med Andréason & Leibel, Pigdesign.
Under början av 2022 utfördes konserveringsarbeten i Sankta Maria kyrka i centrala Ystad