Våra nyheter

Sicilien

I april besökte Hanna konservatorn Giovanna Comes i hennes ateljé i Catania på Sicilien. Anledningen var ett pågående projekt om retuschering av kalkmålningar. Olika estetiska och etiska aspekter finns vad gäller detta ämne.

Barkåkra kyrka återinvigd.

Barkåkra kyrka står färdig efter konservering och byggentreprenad.

Historien om en orgel

Det här är historien om ett orgelbygge och en orgelfasads fantastiska resa från en kall bortglömd kyrka, via en orgelverkstad i Lund till en upphöjd plats på en annan orgelläktare vid havet.

Konserveringsarbete i Barkåkra kyrka

Under februari inleddes konservering och restaureringsarbeten i vackra Barkåkra kyrka.

Samlad expertis - bevara dina kärleksbrev

Den 16 februari presenteras Vårda och Bevara i Skåne, som är ett nätverk av experter inom olika materialgrupper som samarbetar för att bevara det värdefulla kulturarvet som finns bland oss.

Norra Vallgatan

Konservering och restaurering av fantastiska målningar på Norra Vallgatan i Malmö.

Katrinetorps Landeri

Katrinetorps Landeri började byggas av Samuel Johan Björkman i slutet på 1700- talet till hans fru Anna Chatarina Bager.

Whitten & Proctor Fine Art Conservation

Vi träffar Jill Whitten och Robert Proctor, ägare av den välrenomerade firman Whitten & Proctor Fine Art Conservation

Mosaikmålningar i Malmö

På Norra Vallgatan i Malmö ligger ett imponerande och vackert hus som ritats av arkitekterna Alfred Arwidius och Fredrik Sundbärg under tidigt 1900-tal.

Klosterkyrkan i Ystad

Tillsammans med Konservatorer Sandberg AB arbetar vi just nu med konserveringen av kalkmålningarna i Klosterkyrkan i Ystad.

Väggmålning av Gert Kaffa i Kristianstad

Väggmålningen är från 1958 och tidstypisk i sin stil med stark påverkan från popkonsten.

Åtgärdsprogram för Skurups kyrka

Åtgärdsprogrammet för Skurups kyrka är sammanställt och resultaten av analyserna redovisas i den konserveringstekniska förundersökningen.

St Petri kyrka i Malmö återinvigd den 14 augusti.

Efter ett omfattande renoveringsarbete som pågått under ett år återinvigdes kyrkan den 14 augusti.

Skurups Kyrka

Microemulsionerna har nu testats i koret.

Åtgärdsprogram Skurups Kyrka

För att lösa problemen med rengöringen av kalkmålningarna i Skurups Kyrka har vi nu inlett ett samarbete med Professor Piero Baglioni och hans medarbetare på Kemi-och fysikinstitutionen vid Florens Universitet (CSGI).

Persnäs kyrka 30 juni

Konserveringsprojektet på Öland har under vecka 26 pågått i Persnäs kyrka.

Böda Kyrka

Den 7 juni påbörjades arbetet med konserveringen av inventarierna i Böda Kyrka på nordöstra Öland.

Möte med Professor Piero Baglioni, Florens

Avdelningen för kemi och CSGI vid Florens Universitet har sedan första hälften av 1990-talet bedrivit betydande forskning inom området Nanopartiklar.

Nanokalk använt i Bruksskolan, Höganäs.

I Bruksskolan i Höganäs bibliotek finns en monumental väggmålning från 1921 av Arvid Carlson(1895-1962), Kunskapens träd.

Trolle Ljungby kyrka återinvigd.

Den 24 april återinvigdes Trolle Ljungby kyrka i Fjälkinge efter en renovering av kyrkans inre.

Konservatorer under arbete!

Se oss, Hanna, Matilda och Johanna jobba!