Våra nyheter

Östra Vemmerlöv - altaruppsatsen efter konservering.

Bildhuggaren Johan Ullberg levde mellan 1708 och 1778.

Östra Vemmerlövs kyrka

På Österlen ligger den vackra kyrkan Östra Vemmerlöv med fantastiska kalkmålningar och predikstol och altaruppsats av Johan Ullberg.

Skurups kyrka

Skånes målerikonservatorer har under mars inlett arbetet med åtgärdsprogram för Skurups kyrka.

Nanokalkseminarium i Tyskland

Glasmosaikerna på plats i Arenan

Arbetet med avlägsnandet av framsidessäkringen på Sven Jonsonsmosaiker (1956-57) från Halmstad gamla Sporthall, har pågått i tre dagar.

Kalmar Domkyrka Etapp 2

Konservatorer Sandberg AB arbetar fortsatt i Kalmar Domkyrka med konserveringsarbeten.

Källstorps Kyrka

Källstorps nya kyrka togs i bruk 1860.

Färgprover på Moriskan, Folkets Park

Renoveringen av Moriskan startade under hösten 2010.

Konservering av tak pågår i Ystad Teater

Ystads pampiga och livaktiga teater uppfördes 1893-94 och är ritad av den danske arkitekten Peter Boisen som dessutom var Ystads förste stadsarkitekt.

Katrinetorps Herrgård

Strax utanför Malmös stadskärna ligger en fantastisk oas vid namn Katrinetorps Herrgård.

Herdarnas Tillbedjan i Västra Skrävlinge kyrka.

Västra Skrävlinge kyrkas vackra altarmålning Herdarnas Tillbedjan konserverades av Skånes Målerikonservatorer under november 2010.

Arbetena i Hässlunda kyrka klara!

De omfattande interiörarbetena i Hässlunda kyrka utanför Helsingborg är klara.

Artikel om Skånes Målerikonservatorer

Kul att Lunds Stifts tidning har en lång artikel om vårt arbete!

Nya uppdrag

I vår kommer nya spännande uppdrag.

Hippodromens tak åter helt

Efter en hel sommar och halva hösten så är nu arbetet med Restaurang Hippodromens tak färdigt.

Mosaikerna har flyttats

I förra veckan lyftes så paketen med de två mosaikerna i Halmstad Sporthall.

Teater 23

Vi har nu konstaterat att Michaelangelo INTE kunde ligga ner på rygg och måla Sixtinska kapellet!

Predikstolen i Torrlösa Kyrka

Arbetet fortsätter och innebär en omfattande konsolidering av den angripna eken.

Mosaikflytt i Halmstad Sporthall

Hur man konserverar ett kulturarv

En stor del av kulturarvet består av föremål och byggnader från olika tider. Gemensamt för dem alla är att de måste brukas och bevaras varsamt om de ska kunna upplevas av kommande generationer.

Räddning av Torrlösa predikstol

Torrlösa Kyrka strax utanför Svalöv har en samling fantastiska inventarier.